LÅMØ SØR 2023

Tønsberg-gjengen leverte både sportslig og sosialt

Tønsberg Svømmeklubb reiste til Mandal med en sprek gjeng unge svømmere. Her er klubbens rapport fra en helg med gode sportslige resultater og mye sosial hygge:

Utøverne lader batteriene mellom slagene i bassenget. Fra venstre bak Ina Lidén Hanshaugen, Liv Høiland Roberg, Mode Solvang, Leon Solheim, Magnus Allan Lunde-Karlsen, Lucas Menende Sørby, Nur Azizah Moen Kveli, Silvia Ørjevik Hafstad. Fra venstre foran Victor Jose Hay-Hansson, Peter Martin, Lise Kullerud Jentoft, Elise Volmert Lorck, Emily Abe-Nyberg.

«I helgen 17.-19. mars ble landsdels årsklassemønstring (Låmø) avholdt over hele landet i regi av Norges Svømmeforbund. 13 utøvere fra Tønsberg Svømmeklubb hadde kvalifisert seg og deltok i Mandal.

Det er de 24 beste svømmerne fra hver årsklasse i regionen som kan stille i Låmø. Kvalifiseringen skjer ut fra fem øvelser: 400 fri, 200 bryst, 100 butterfly, 200 rygg, 200 og 200 medley.

– Det var totalt sett en meget god helg for alle svømmerne, sier trener Mats Andersen.

– De tar store steg både for seg selv og for hele klubben. Utøverne heiet hverandre fram langs bassengkanten, og har all grunn til å være fornøyde med helgens resultater.

Personlige rekorder

Av totalt 65 øvelser for Tønsbergsvømmerne, ble det satt hele 54 personlige rekorder.

– Det viser at all treningen gir resultater, sier Andersen.

– I tillegg er det en spesiell stemning når de beste i regionen konkurrerer: utøverne setter inn et ekstra gir.

Fra Tønsberg Svømmeklubb deltok følgende på Låmø 2023:

• 2011: Lise Kullerud Jentoft
  • 2010: Emily Abe- Nyberg
  • 2009: Elise Volmert Lorck
  • 2008: Nur Azizah Moen Kveli, Victor Jose Hay-Hansson, Peter Martin, Leon Solheim, Silvia Ørjevik Hafstad, Magnus Allan Lunde -Karlsen
  • 2007: Ina Lidén Hanshaugen, Lucas Menendez Sørby, Mode Solvang, Liv Høiland Roberg.

Liv Høiland Robert fikk sammenlagt 10. plass i sitt kull, mens Lucas Menendez-Sørby dro inn 7. plass. I 2008-kullet fikk Silvia Ørjevik Hafstad 16. plass og Peter Martin 8. plass. Elise Volmert Lorck dro inn 11. plass i sin årsklasse og Emily Abe-Nyberg fikk 15. plass. Lise Kullerud Jentoft endte på 9. plass i 2011-klassen.

«Låmø-veteranen» Lucas

Låmø arrangeres for svømmere fra 11 til 16 år. For Lucas Menendez Sørby var det dermed siste år. Som «Låmø-veteran» anbefaler han alle å forsøke seg på kvalifisering.

– Låmø er veldig gøy, og skaper bånd både innad i klubben og med andre klubber. Det er viktig å være en god lagspiller og heie på hverandre.

– Jeg har også lært at du ikke må gi deg selv om du blir disket for tjuvstart, sier Lucas med uhøytidelig  referanse til egen prestasjon på 400 fri. Lucas skal satse videre på svømming, og har allerede neste milepæl i sikte.

– Jeg vil slå klubbrekorden på 200 rygg, og er bare ett sekund unna.

I en konkurranse som dette er det viktig med et godt opplegg rundt utøverne slik at de får konsentrert seg om svømmingen.

– Det blir tid til felles måltider og hygge på kvelden. Samtidig er utøverne tidlig i seng og oppe klokka 7 hver morgen. Utøverne konkurrerer individuelt, samtidig som den sosiale støtten betyr mye for å kunne prestere når det gjelder. Det er en gjeng som håndterer både opp- og nedturer på en fin måte,  sier lagleder Hans Kristian Sørby.»